UX Polska

Pisz z nami
Nawigacja

Najnowsze wpisy


  • Design Sprints in 2020: dos and don’ts.
  • Sukces inicjalnego miesiąca zmitygował ryzyko niepowodzenia – wywiad z Marcinem Zaniewiczem, Asseco Poland
  • Tworzenie Przemyślanych Produktów | Podsumowanie Miesiąca – Sierpień 2019
  • Walidacja cyfrowego produktu w 30 dni. 5 rzeczy, dzięki którym zrobimy to dobrze
  • Junior UX vs Senior UX (różnice, wymagania, odpowiedzialności)

Kategorie


  • Biznes & Design
  • Design Sprint
  • Design System
  • Inne
  • Junior UX
  • Lead UX
  • Podstawy UX
  • Proces projektowy
  • Product Design
  • Product Discovery
  • Warsztaty UX

Meta


  • Zarejestruj się
  • Zaloguj się
  • Kanał RSS z wpisami
  • Kanał RSS z komentarzami
  • WordPress.org

Copyright © UX Polska. 2021 • All rights reserved.

Hydra WordPress Theme by EckoThemes.

Published with WordPress.

Powiązane

Wybierz kategorie

  • Proces projektowy(5)
  • Biznes & Design(4)
  • Podstawy UX(3)
  • Product Design(2)
  • Warsztaty UX(2)
  • Inne(1)
  • Design Sprint(1)
  • Design System(1)
  • Product Discovery(1)
  • Lead UX(1)
  • Junior UX(1)

Wybierz autora

  • Michał Masiak (1)
  • Bartek Zieman (1)
  • Mariusz Muraszko (5)
  • Mateusz Ojdowski (1)
  • Michał Michańczyk (2)
Powrót do artykułów

UX Designer vs UX/UI vs Product Designer

Rozważając różnice w rolach i obowiązkach warto przyjrzeć się różnicom pomiędzy UX Designerem i Product Designerem. UX Designer vs Product Designer Skąd te wszystkie różnice i...

Dysfunkcyjne postawy projektantów

Czy popełniasz te błędy jako Product Designer? Niezależnie od tego czy spotykasz się z nowym klientem czy pracując nad nowym projektem wewnątrz rozwijanego produktu bardzo łatwo...

Zobacz najnowsze
Podstawy UX

UX Designer vs UX/UI vs Product Designer


Mariusz Muraszko
UX Designer vs UX/UI vs Product Designer
Dodane on 8th Lipiec 2019 przez Mariusz Muraszko

Rozważając różnice w rolach i obowiązkach warto przyjrzeć się różnicom pomiędzy UX Designerem i Product Designerem.

UX Designer vs Product Designer

Skąd te wszystkie różnice i zmiany w nazwach stanowisk?
Każda osoba stara się wyróżnić na rynku, czasami te różnice polegają na podkreśleniu akcentów gdzie ja jako specjalista wytwarzam największą wartość. Często widzimy też jak pewne stanowiska ulegają popularyzacji, co powoduje, że ponownie staramy się odciąć od pewnych praktyk na rynku (np. dzisiaj każdy grafik, uważa, że jest UX Designerem). Warto zatem przyglądać się skąd wynikają pewne zmiany i jakie akcenty komunikują, by lepiej zrozumieć swoją rolę w całym ecosystemie.

UX Designer tworzy mające znaczenie doświadczenie produktu dla użytkowników. Zazwyczaj podczas bezpośredniego użycia produktu i interakcji użytkownika z nim.

Product Designer tworzy strategie i rozwiązania produktowe, które służą realizacji celów zarówno użytkowników, jak i biznesu / firmy.

UX Designer

Osoba odpowiedzialna za projektowanie pozytywnych doświadczeń / odczuć jakie osoby mają podczas korzystania z produktów i usług. Obecnie dot. głównie produktów cyfrowych, ale pojęcie obejmuje szeroki wachlarz rozwiązań oferowanych dla ludzi. Cechuje się głębokim zrozumieniem potrzeb ludzi (odbiorców), przy jednoczesnej rekomendacji i dopasowaniem rozwiązań do tych potrzeb. Najczęściej UX’owiec pracuje nad koncepcją działania produktu (makiety, procesy, rozwiązania), w taki sposób by odzwierciedlał on potrzeby odbiorców tego produktu i wywoływał pozytywne doświadczenia (user centered design).

Don Norman o zagadnieniu UX:
https://uxpolska.pl/wp-content/uploads/2019/07/Don-Norman-The-term-UX.mp4

Mocne strony / różnice: w pierwszej kolejności – skupienie na człowieku, który korzysta z naszych rozwiązań, empatia, ciekawość i głębokie zrozumienie potrzeb użytkowników. W tym przypadku akcent położony jest na szerzenie wiedzy o końcowym użytkowniku w organizacji, ewangelizację jego problemów, a także tworzenie wartości poprzez głębokie zrozumienie audiencji produktu, dla której tworzymy rozwiązania. UX Designer próbuje zrozumieć człowieka, jego motywacje, problemy i potrzeby, a następnie poprzez eksperymenty poprawia rozwiązania w celu poprawienia doświadczenia, satysfakcji i odczuć użytkowników.

W jaki sposób dostarcza wartość w organizacji: 

  1. potrafi zarekomendować usprawnienia na podstawie głębokiego zrozumienia odbiorcy produktu [działania operacyjne – definowanie problemów / ideacja]
  2. potrafi uwidocznić ważne problemy użytkowników w organizacji i zaproponować rozwiązania [działania operacyjne – badania i testy]
  3. potrafi uprościć sposób działania produktu [działania operacyjne – flow produktu]
  4. jest w stanie rekomendować priorytety w rozwoju produktu, z punktu widzenia potrzeb odbiorców, [synteza wniosków, priorytezacja]
  5. potrafi poprawić konwersję produktu [działania taktyczne]
  6. potrafi opisać pożądane doświadczenie i odczucia użytkowników [wizja doświadczenia]
  7. potrafi wskazać działania strategiczne by takie doświadczenie osiągnąć [strategia UX]
  8. Doświadczony UX Designer tworzy pomost komunikacyjny pomiędzy biznesem, a użytkownikiem
  9. Doświadczony UX Designer potrafi przekształcić wnioski z badań w wartość biznesową

Warto podkreślić, że doświadczeni i świadomi UX’owcy umiejscowieni są na styku zrozumienia zagadnień biznesowych (wizji, strategii, celów, procesów), zagadnień technologicznych (wykonalność, przewaga technologiczna, zakres) i potrzeb użytkownika.

UX/UI Designer

Osoba odpowiedzialna głównie za projektowanie użytecznych, prostych w obsłudze interfejsów użytkownika. Podczas korzystania z tych rozwiązań UX/UI Designer dba o pozytywne doświadczenia użytkowników.

Cechuje się pasją do pracy z interfejsem, poczuciem estetyki, użyciem wzorców projektowych. UX/UI Designer to najczęściej graficy, którzy zaczęli rozwijać także kompetencje UX’owe, zaczynając od zagadnień związanych z użytecznością projektowanych rozwiązań.

Głównym akcentem UX / UI Designera jest skupienie się na tym jak dany produkt działa – w głównie w sensie interakcji z jego interfejsem. Dba o jego użyteczność, prostotę i przyjemność podczas korzystania z niego. Bardziej doświadczone osoby pracują także nad komunikacją w produkcie, kontentem jak i generalnym „flow” produktu – czyli jak krok po kroku użytkownik będzie przechodził ekran po ekranie przez nasz produkt, by zrealizować swój cel.

W jaki sposób dostarcza wartość w organizacji: 

  1. korzysta z wzorców projektowych [działania operacyjne – UI / Design patterns]
  2. poprawia użyteczność komponentów UI [działania operacyjne – UI]
  3. potrafi poprawić konwersję interfejsu użytkownika [działania operacyjne – UI ]
  4. wskazuje trendy projektowe [działania operacyjne]
  5. doświadczony projektant definiuje look&feel interfejsu użytkownika [działania taktyczne]
  6. doświadczony projektant dba o sposób komunikacji w produkcie [działania taktyczne]

Product Designer

It’s not enough to understand the user, you need to understand the business. You need to understand the bigger picture of why the product you’re working on is being made and where your company thinks it’s going.

Przez ostatnie lata projektanci byli pobłażliwie traktowani w kontekście rozumienia zawiłości biznesu stojącego za produktem, nad którym pracowali. Wystarczyło tylko głęboko zrozumieć potrzeby użytkownika. Użytkownik był ważny, a wszystko, co przeszkadzało użytkownikowi mającemu najlepsze wyobrażalne doświadczenie, stanowiło przyczynę problemów z sukcesem produktu. (z punktu widzenia projektanta).

Stanowisko Product Designera to obecny znak czasu i swoisty komunikacyjny manifest do projektantów, że powinniśmy holistycznie podchodzić do rozwoju produktów jak i naszej profesji.

Osoba odpowiedzialna za holistyczną wartość i tworzenie produktu wysokiej jakości. Cechuje się dbałością o dopasowanie produktu zarówno do potrzeb odbiorców jak i wymagań biznesu stojącego za tym produktem. Zdobywa wiedzę jak produkt powinien działać i przekuwa ją na rozwiązania. W skrócie – projektant pracuje nad koncepcją działania produktu, nie mniej istotniejszą rolę ma w tym przypadku akcent na zrozumienie zagadnień biznesowych jak i wysoka ekspertyza technologiczna rekomendowanych rozwiązań.

Mocne strony / różnice: w pierwszej kolejności – biznes, w drugiej – umiejętności miękkie, w trzeciej – pasja dot. zrozumienia i rozwoju produktów. Nie tylko ma kontakt z biznesem, ale tak naprawdę stymuluje współpracę pomiędzy biznesem, zespołem wytwórczym i końcowymi użytkownikami. Akcent położony jest silniej na zrozumienie celów biznesowych, strategii i całego ecosystemu biznesowego produktu, ale także na komunikację i umiejętność pracy z ludźmi. Po drugiej stronie mamy silny element pasji do pracy i optymalizacji produktu, stałym rozwojem swojej wiedzy na temat skutecznego projektowania produktów (nie tylko poprzez dopasowanie do potrzeb odbiorców, ale samą ekspertyzę dot. budowania produktów).

W jaki sposób dostarcza wartość w organizacji: 

  1. dba o konwersję i efektywność modelu biznesowego w produkcie [głównie działania operacyjne]
  2. potrafi przeprowadzić warsztaty UX w celu zaangażowania interesariuszy w rozwój produktu [działania operacyjne i taktyczne]
  3. tworzy użyteczne rozwiązania UI dopasowane do potrzeb użytkownika [działania operacyjne – UI]
  4. dba o sposób komunikacji w produkcie – głównie zrozumienie propozycji wartości przez odbiorców produktu [działania taktyczne i operacyjne]
  5. komunikuje i odpowiada za przedstawienie perspektywy użytkownika w trakcie współpracy z interesariuszami i biznesem [działania strategiczne / taktyczne]
  6. jest odpowiedzialny za stałe przekształcanie wiedzy o użytkownikach na wartość biznesową
  7. współodpowiada za tworzenie propozycji wartości dla odbiorców produktu – czyli tego, co ma powodować, że odbiorcy będą chcieli tego produktu [działania taktyczne i strategiczne]
  8. współpracuje z biznesem i interesariuszami w celu określenia wizji i strategii rozwoju produktu [działania strategiczne]

Podsumowanie

Jest sporo części wspólnych, jednak widoczne są także różnice

Wierzę, że każda ambitna osoba stara się wyróżnić na rynku lub bardzo trafnie dopasować swoją sylwetkę do danego opisu stanowiska. W przypadku stanowisk związanych z UX wiele aktywności jakie wykonujemy się przenika. Jednak z czym większym zespołem mamy do czynienia, tym większe widać różnice w sposobie wytwarzania wartości poprzez swoją prace. Tak jak już pisałem – czasami te różnice polegają na podkreśleniu akcentów gdzie ja jako specjalista wykonuję najlepszą robotę. Mam nadzieję, że opis tego artykułu pozwoli wielu osobom bardziej świadomie wybierać następne kroki w rozwoju Waszej kariery zawodowej.

Wszystko ewoluuje, a świat UX i Product Designu się przenika.

Jestem pewny, że specjalizacja UX Designera wróci w przyszłości ze zdwojoną siłą. Kompetencje UI stają się obecnie bardzo powszechne i ich wartość będzie spadać (znacznie łatwiej się ich obecnie wyuczyć, łatwo jest robić rozwiązania good enough).

W nadchodzącym czasie liczę na odrodzenie się głębokiej analizy i zrozumienia specyfiki produktu w procesie projektowym. Warto tworzyć mniej rozwiązań, ale takich, które są rzeczywiście warte wytwarzania. Rozmyślam także czy różnice pomiędzy UX / Product Designerem są tak kluczowe z perspektywy innych osób w zespole wytwórczym? Być może do tej pory praca UX’owców za często była po prostu niekompletna…

Jeżeli zaś widzisz, że w Twojej organizacji jeszcze inaczej wygląda proces projektowy to z chęcią poznam Twoje realia pracy – porozmawiajmy mailowo (mariusz@movade.com), na Linkedin lub dodaj komentarz.

Mariusz Muraszko
  • Share Article:
  • Twitter
  • Facebook
  • Pinterest
  • LinkedIn
  • Reddit
Pokaż komentarze (0)

Komentarze

Cancel Reply

Powiązane

Lead UX

Dysfunkcyjne postawy projektantów

Czy popełniasz te błędy jako Product Designer? Niezależnie od tego czy spotykasz się z nowym klientem czy pracując nad nowym projektem wewnątrz rozwijanego produktu bardzo łatwo...

Dodane 5th Lipiec 2019 by Mariusz Muraszko
Podstawy UX

Junior UX vs Senior UX (różnice, wymagania, odpowiedzialności)

Czy może istnieć stanowisko Junior Product Designer’a? Na ostatniej konferencji Product Camp 2019, padło pytanie podczas dyskusji – czy ktoś może być Junior Product...

Dodane 17th Lipiec 2019 by Mariusz Muraszko